Don Ohlsons önskelista

God jul gott folk, må julölen smaka extra gott i år och årets matcher på Boxing Day(Annandan) bli till riktiga klassiker. Jag funderade lite på hur jag skulle kunna skriva ett julinspirerat inlägg, fotboll är ju inte direkt det som man i första hand förknippar med julafton om man säger så. Men önskelistor för guds skull, det funkar alltid. Så för både ert och mitt nöje presenterar jag nu vad jag önskar mig i fotbollsväg inför vårsäsongen utan att gorma om det uppenbara.


En leende Lotito
Först och främst önskar jag Lazio en framgångsrik vår. Askungesagan vi sett under hösten med ett Lazio som så sent som förra säsongen slogs för överlevnad i Serie A hänger för tillfället i toppskiktet och satt även ett tag som ledare i Serie A. Jag är inte så pass naiv att jag tror på att Scudetton hamnar i Rom, den kvaliteten har inte laget. MEN! Som laget har spelat under hösten med ett ruggigt försvar, en fantastisk Hernanes som troligen är årets bästa värvning och en Zaraté som det börjar bli pli på tycker jag fullt allvarligt att laget är förtjänt av att sluta bland de fyra bästa och få spela i Champions League till hösten.

Jag vill se Reja forma nya Lazio-ikoner, komma ihåg detta fantastiska lag i samma ljus som det lag som vann Scudetton för tio år sedan. Nesta, Mihajlovic och Nedved - Días, Hernanes och Floccari. Det vore vackert, väldigt vackert.

Pånyttfödelse vol.1
I Real Madrid har Kaká börjat träna med a-laget igen, för första gången den här säsongen efter att ha opererat det knä som höll tillbaka hans sinnessjuka förmåga under fotbolls-VM i somras. Alla Merengues hoppas innerligt att vi kommer få se en pånyttfödd Kaká för i ärlighetens namn var han medioker under sin första säsong i den kritvita tröjan. Det har viskats om att Kaká som vann Ballon d'Or 2007(?) gått ner sig och jag har varit en av dem. Jag förstår mig inte på värvningen av honom. Men jag hoppas, gud va jag hoppas, att Kaká hittar sig själv igen. En Kaká som är på humör är magiskt att kolla på, en världsstjärna som slocknat är en dolk i hjärtat.

Respektlösa nykomlingar
Blackpool, vilket jävla gäng! Newcastle är inte sämre dem och West Bromwich har även de bara kört på helt respektlöst under hösten. För tillfället ligger alla tre av nykomlingarna i mitten av tabellen på samma poäng som Liverpool, något som tveklöst måste ses som en sjukt stor framgång, bara fem poäng upp till platserna för att spela i Europa nästa säsong.

Underdogs är ju ett populärt fenomen och jag gillar't. De har rört om rejält i årets Premier League och plockat poäng mot Big Four utan att be om ursäkt för fem öre. Lilla, lilla Blackpool som förra året tippades åka ur Championship. Jag skrattar gott för varje poäng de snor. Vad jag hoppas på är att de fortsätter på sin inslagna väg och bara kör på, fortsätter att sno poäng och baktalar allt som experterna sagt inför säsongen. Blackpool tar minst poäng i Premier Leagues historia? Yeah right.

Pånyttfödelse vol.2
Milan leder Serie A och livet kan tyckas vara frid och fröjd. Men Ronaldinho, den brasilianska trollkarlen som ständigt spelade med ett leende på läpparna har slutat le och slutat spela den bländande fotbollen som gjorde honom till världens tveklöst bästa fotbollsspelare. Nu ryktas det att han ska säljas för att han underpresterar. Om Ronaldinho börjar uppskatta att spela fotboll igen hamnar årets Scudetto i Milano. Det spelar ingen roll att Milan dras med stora skadebekymmer för han ÄR så bra när han känner för det.


Ägarbyten
Jag spyr galla på familjen Glazer som tynger United med de stora lån ägarna tog för att köpa klubben. Den mest eftertraktade julklappen för alla United-fans är utan tvekan ett uppköp av Red Knights, gruppen som finansieras av fans och vill göra om klubben till en supporterägd klubb. Det vore coolt och bra, men det kommer inte hända.

Största boven är dock Mike Ashley, idioten som äger Newcastle och år efter år tar rent utsagt skitdumma beslut. Geordieland som skattar sitt Newcastle väldigt högt skulle må bra av en ägare som inte gick med huvudet under armen och jag unnar dem det. Det är en klassisk klubb som förtjänar så mycket bättre.

Eller ja, Blackburn har ju nu även de nya härliga ägare. Alla värvningar, ja de outsourcas till en konsultfirma. Målet enligt de nya indiska ägarna är att Blackburn åtminstone ska ligga 4:a eller 5:a, något som de tänkt nå med en transferbudget som ryktas ligga runt 50 miljoner kronor - inte ens halva Zlatans årslön, eller 1/20 av den summa Real Madrid betalade för att få tag i Christiano Ronaldo. Dessutom sparkades Big Sam eftersom ägarna vill ha in en "yngre och mer energisk person".

// Don Ohlson


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback