En växande kärlek

Det sägs att man aldrig glömmer sin barndomskärlek, att oavsett var man står någonstans i livet så vet man om var allting började. För mig började allt för en väldans massa år sedan. Vi var fortfarande på rätt sida om millennieskiftet och jag skaffade mig mina första fotbollsminnen där jag själv inte hade snörat på mig skorna.

Jag växte upp i en familj där det bara fanns en klubb, i en släkt där det bara fanns en klubb. Manchester United var vår klubb och vi såg en otrolig vändning mot Bayern München förgylla säsongen och ge oss en magisk trippel. Hur stort det var att vinna trippeln förstod jag inte då, men tjusningen i Champions League-finalen gjorde ett bestående intryck. Ingenting var omöjligt för oss, för vi var United. Ingenting är omöjligt för oss, för vi är United.


Jag har vuxit sedan jag var tio bast, ganska mycket och jag fortsätter att växa. När det gäller det mesta så står jag inte still. Det är framåt, framåt, framåt som gäller även om det kanske inte alltid syns. Men jag glömmer inte bort vem jag är, vem jag var. Jag var en pojke med stora ögon som såg en magisk final. Jag är ett United-fan. Jag är United.

Att älska en fotbollsklubb är något utöver det vanliga. Orubbligt kämpar man på i med- och motgång. Man gråter, skriker ut sin ilska och lutar sig nöjt tillbaka i soffan. Kärleken sätts ständigt på prov oavsett om det är en kontring eller ägare med helt andra intressen än fansen. Det är inte lätt, det tär på själen, men det är så sagolikt underbart.


Det sjukaste är att kärleken bara växer med tiden. Trots att mina extra år på nacken har inneburit att fotbollsvärlden blivit så mycket större, att jag har hittat fler klubbar att följa har kärleken till United bara växt sig starkare och starkare. Ilskan som svallar upp när någon svärtar ner vårt namn har aldrig varit större men samtidigt skänker spelarnas segervrål en glädje och ett välmående som bara de kan ge mig.


Jag är stolt över att säga att United är min barndomskärlek, stolt att den fortfarande lever och mäkta stolt över att kunna lova att den kommer fortsätta växa. United är jag och jag är United, det är så det alltid har varit och det är så det kommer att förbli.

// Don Ohlson


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback