Har du intresset? Visa det då!

Imorgon(idag, eller what ever) är en sagolik dag. Troligen årets absolut bästa söndag för de som uppskattar fotboll. Det är mer eller mindre obligatoriskt att sitta bänkad framför tvn/streama matcherna mellan 15 och 23 imorgon. Vi har en bunt fantastiska matcher framför oss, på samma dag dessutom.

För att göra det enkelt tänker jag bara beta av dem i tidsordning(med den viktigaste matchen först) för att inte göra någon ledsen och påstå att den ena är viktigare än den andra(fast den vid 15:00 är viktigast, punkt).

15:00 på tv4 sport kan de svenska tofflar som inte orkar pallra sig till Rom bevittna derby della captiale. Utan tvekan ett av årets mest känslosamma matcher och det säger jag inte enbart eftersom jag är en laziale. Roma har alltid varit Roms stolthet, stadens lag, medan mitt Lazio varit lillebror som försöker visa sig på styva linan och förstöra storebrors planer gång på gång. Matchen förtjänar en följetong i sig men engagemanget finns inte riktigt där och för det ber jag om ursäkt. I år marscherar vi dock in på Olimpico till Rom-derbyt som serieledare och favoriter till segern. Något som inte hänt sedan vi tog hem Scudetton med Svennis och jag är ofantligt stolt trots att alla belackare menar att vi hamnat i vår position tack vare tur, tur och tur. Fuck you säger jag, det väger knappast upp för skitförlusterna vi hade i derbyna förra året där vi borde plockat 6 poäng med tanke på hur matcherna såg ut men inte fick med oss en enda pinne. Fotboll har aldrig varit rättvist och kommer aldrig vara.

Senare vid 16:30 är det dags för allsvenskan att avgöras. Det blir ett skånskt lag som tar hem guldklumpen till pokal i år, det står redan klart men frågan är om det hamnar i tattar-Malmö eller i min skånska "hemstad" Helsingborg. Båda lagen ligger på samma poäng inför den sista omgången med Malmö som ledare på bättre målskillnad. Helsingborg är piskade att vinna mot Kalmar och Malmö måste undvika att tappa poäng mot Mjällby(kom igen, ge mig en läggmatch!). Matcherna sänds på canal+. Hursomhelst är det alltid kul med ligor som är vid liv in till sista stund och jag kan bara roas av Allsvenskan i år som bjudit på mer än vanligt och till viss del snott mitt intresse för en stund eller två.

Klockan 17:00 finns det en annan match av intresse för de som inte uppskattar svensk guldstrid på liv och död. Liverpool tar emot mästarna Chelsea på Anfield och jag hoppas som vanligt på en kula eller två i knäet på Drogba. Cech kan gärna ta en smäll på köpet bara för hans fula mössa samt en storslagen seger för hemmalaget. Liverpools Captain Fantastic Steven Gerrard gjorde ju som bekant ett hattrick tidigare i veckan mot Napoli efter att ha blivit inbytt i andra halvlek och nog fan hoppas jag på något liknande imorgon från Stevie. Jag önskar Chelsea all olycka i världen och skulle väl antagligen offra mitt eget välbefinnande för att se dem spela skit och brinna i Premier Leagues skärseld aka kvalserie ner till Championship.

När klockan sedan klämtar 21:00 finns det två derbyn att välja på. Den som är mainstream eller har Mourinho-fetisch väljer förstås att glutta på årets första Madrid-derby när Real tar emot Atlético hemma på Santagio Bernabeu. Diego Forlan har spelat skit än så länge den här säsongen för Atlético och ryktena går kring en flytt i januari-fönstret som stör hans motivation. Diego får gärna göra ett coolt hattrick för att tysta kritiken bara Real är snäppet vassare och pangar in fyra bollar bakom De Gea. Att Real skulle tappa alla poäng känns dock väldigt osannolikt med tanke på det Real vi sett än så länge i år men det är trots allt ett derby och allt kan hända. Utan tvekan en match där Mourinho har möjlighet att glänsa med sitt "nya" Real, segermaskinen som ska ge oss titlar igen. Matchen sänds av Canal+ men matchen går ocksp att streama på exempelvis bet365.

Om man inte känner för ett spanskt derby i huvudstaden finns dock möjligheten att vända blickarna mot Paris. Paris SG tar emot Marseille och det har inför matchen varit många turer i media. Matchen mellan tungviktarna Paris och Marseille har en tendens att bli väldigt bråkiga och inför årets derbyn kom förslaget på tal om att bannlysa bortafansen från matcherna för att få lugn och ro på läktarna och gatorna. Så blev dock inte fallet och det kan bli väldigt intressant att följa händelseutvecklingen. Det blir väl troligen inte ett Partizan-Röda Stjärnan men jag undrar om det inte kommer balla ur? Viasat har sändningsrättigheterna till franska Ligue 1.

En underdog vid 17:00 är "ubåtarna" Villarreal som tar emot Athletico Bilbao och kan erbjuda en intressant strid med ett gäng sköna lirare och två av mina favoritklubbar i Spanien med härliga filosofier.

På återseende
// Don Ohlson


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback