Mike Dean och buandet på Stamford bridge

Sunderland spelar ut Chelsea på Stamford bridge och plötsligt blir hela ligan spännande igen. Håller ni inte med? Efter lördagens matcher då Manchester United höll på att förlora mot Aston Villa på bortaplan så såg det ut som att Chelsea skulle dra ifrån rejält. De hade en på pappret lätt match mot Sunderland hemma och skulle ta tre poäng. (en trepoängare som antagligen hade säkrat Chelseas förstaplats i ligan resten av året) Men vad hände egentligen?
United visade prov på erfarenhet och laganda. Aston Villa, som vad jag har hört, spelade ut United i första halvlek fick utdelning i andra halvlek. Först får de en straff som jag inte tycker var så klockren som alla säger. Jag tycker att Wes Brown gjorde det ganska bra men domaren blåste. Och är det så konstigt? Aston Villa hade matchen i ett järngrepp och domare var ingen mindre än Mike Dean.. jag menar, vafan?! Den killen ger bort straffar titt som tätt. Jag måste erkänna att jag inte höll med Mike Dean men straff blev det och Van der sar gick åt fel håll. Kort därpå tappade United bollen på mittplan och de unga Aston Villa-pojkarna sprang ifrån United försvaret och satte tvåan. Snyft, fan, piss! Men det var tid kvar och united började spela fotboll. Berbatov och Hernandez ut - Macheda och Obertan in. Dettta satte fart på United och än var det inte kört. Våran härliga, eller sorgliga säsong (beroende på hur man ser på det faktum att vi vunnit färre matcher än vad vi har kryssat) fick liv igen. Macheda satte snyggt reduceringen rakt upp i nättaket. Kvitteringen kom senare på en hörna och Vidic nick i slowmotion visar  mycket vilja. Viljan att hänga kvar uppe i toppen och fortfarande sätta press på Chelsea. Men det blev bara ett till kryss, vårat sjunde. Visst jublade jag åt det slitande United som vände 2-0 till 2-2 men strax därefter slog det mig att Chelsea skulle spela mot Sunderland dagen därpå och leendet försvann ganska snabbt.

Söndag 17.05 börjar bollen rulla på Stamford Bridge. Chelsea trycker på som vanligt och publikstödet gör ingenting lättare för bortalaget. Men Sunderland förvånar mig. De lyckas hålla bollen borta från målområdet och stundtals också spela runt den kring Chelseas. Och vad händer?
Jo, en av backarna i Sunderland sätter 1-0 till the black cats. Hela stamford bridge tystnar och Chelsea undrar hur fan det gick till. Någon minut senare blåser domaren av första halvlek och ett utspelat Chelsea går av plan.
Halvleken därpå kommer tidigt 2-0 och i slutet kommer 3-0 av Welbeck som tar tröjan över huvudet och retas med Chelskisupportrarna till min stora glädje. Chelsea får gå av planen samtidigt som hela Stamford bridge buar ut de och Sunderland jublar åt tre välförtjänade poäng.
Jag orkar inte gå igenom hela matchen men Chelsea spelade riktigt dåligt, de lade bollar på Drogba som Sunderland hade satt fotbojor på. Det vassaste avslutet hade Zirkov och det säger väl en del i alla fall? Malouda blev utbytt tidigt i andra och Kalou var inte mycket bättre han. Jag tror att Chelsea förväntade sig tre enkla poäng, precis som United när de mötte West bromwich hemma på Old Trafford. Men det finns inga enkla matcher i premier league och allt kan faktiskt hända i fotboll. Sunderland har dock aldrig varit ett dåligt lag. Hamnade inte de sexa eller sjua i premier league förra året? De visade i alla fall hur man spelar ut ett topplag på bortaplan i Söndags. Deras defensiv var utmärkt och Gyan, som satte 2:an, och Welbeck var lysande på topp. Gyan kan nog komma att bli viktig för Sunderland som haft lite problem såhär i början säsongen.

Tack vare the black cats knappade vi in ett poäng på Chelsea istället för att hamna sju poäng efter. Arsenal snodde andra platsen men det gör inte så mycket. Nu möter vi Wigan på lördag och det kommer bli en hemmamatch som vi måste vinna. Vi är fortfarande obesegrade och vi har slagit nytt klubbrekord (tretton raka matcher i ligan utan förlust) men vi måste ta trepoängare nu. Det ryktas om att Rooney ska vara tillbaka på lördag och jag hoppas att hans återkomst kan bli den boost vi behöver för att kunna vinna på bortaplan och framförallt hemma. Jag hoppas dock att våran era som obesegrade håller i sig samtidigt. Vi kan göra en Arsenal kanske och vinna ligan utan att förlora en enda match? På lördag ska det i alla fall banne mig bli vinst! Förra säsongen vann vi med 5-0 hemma på Old trafford och säsongen innan dess med 1-0. Så en 3-0 seger på Lördag skulle kunna vara något. Rooney får gärna göra ett hattrick samtidigt som Chelsea torskar eller kryssar borta mot Birmingham.

Mitt inlägg blev långt och det var inte det här jag skulle skriva om egentligen.. men ett dött lopp för United har blivit ett kort depåstopp och nu är det dags att kriga igen.

/ Skrevet


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback