Chelsea- Dont you wish you had some history?

Jag har, efter kraftiga påtryckningar från herr Olsson, lyckas hitta en lucka i mitt pressade tidsschema för att skriva dessa rader. Att skjuta upp mitt volontärarbete för de svältande aidsdrabbade barnen i afrika ser jag som en självklarhet och framför allt skyldighet när Alex ger mig denna ära. Att mormor i skrivande stund har satt löständerna i halsen och förmodligen kommer avlida inom sekunden är även det underprioriterat detta uppdrag och denna enorma ära. (Mormor, om du mot förmodan överlever detta, och ännu mer om du läser detta, så ber jag om ursäkt och hoppas på din förståelse).

Vad jag har förstått råder det ett allmänt hat mot Chelsea på denna sida vilket glädjer mig oerhört. Det skänker ett ljus i detta iskalla örebro-mörker och håller förhoppningsvis alla våldtäcktsmän borta några sekunder till. Jag känner därmed att det är relativt ”safe” att skriva sin första artikel om just Bank of Russia.

Vad är det då som gör att man så innerligt, verkligen jättemycket, hatar Chelsea?

För det första och kanske det enklaste: De kommer från London och är en direkt lokalrival till mitt älskade Gunners. Fair Enough!

För det andra är de beklagande nog ett bra fotbollslag. Fair Enough!

För det tredje har de samma sponsor på tröjan som jag har på min mobil. Fair Enough!

Men det är nu det riktigt skrämmande och äckliga börjar…

Chelsea har pengar, i överflöd. Och pengarna kom snabbt, mycket snabbt. Tänk er att ni har en vän som ni har känt i många år. Den här vännen är liiite dummare än du, liiite fulare och liiite fattigare. Du känner, nej du vet att du står över honom. Det har du alltid gjort. Tänk er sedan att denna vän går och vinner jackpot på någon skraplott. SMACK! Killen förändras över en dag! Plötsligt har han råd med tandställning, nya skor och fettsugning. Han börjar få självförtroende och börjar konkurera med din egen plats på statusstegen. Han går om dig i densamma stege. Han kör över dig, börjar strula med de vackra tjejerna som man bara vågar prata om och aldrig prata med. Han handlar inte längre tillsammans med dig på Lidl utan går gatan över till Konsum. Han har blivit alfahannen. Irriterande eller hur? Så jävla irriterande!

För det andra har Chelsea börjat fått supportrar, och då menar jag inte brittiska sådana för de har dem alltid haft mer eller mindre, utan svenska! Jag kan ärligt säga, med ena handen på bröstet och andra över bibeln/koranen att jag aldrig, ALDRIG sett eller hört talas om en svensk chelseasupporter förut. Visst man har hört rykten och myter men aldrig något konkret. Men sedan, efter att en viss oljeshejk från ryssland hittat nya leksaker, och PANG! Dem är överallt! Svenska chelseasupportrar! Över-jävla-allt!

Hur fan gick det till? Visst jag kan köpa att någon säger att de håller på chelsea för att de spelar bra fotboll eller för att de vinner för det mesta och man därmed slipper  besvikelse. Fair! Men kom aldrig och säg ”jag har alltid varit chelseasupporter” för det är en större lögn än att förintelsen aldrig inträffat. Direkt när ovanstående citat uttalas dör direkt diskussionen. Då vet man med största säkerhet att man pratar med en jubelidiot. Om du ändå, mot förmodan, känner dig osäker på individens idioti kan du ställa följfrågor om klubbikoner. Om de tvekar eller säger Zola, sparka dem i skrevet. Hårt.

Är det förövrigt någon som kan matematik på franska?

Om jag förstår det hela rätt så menar Mr Wenger att den målvakt som räddar minst antal skott är en bra målvakt och ska således stå på match. Med andra ord behövs ingen ny målvaktsvärvning.

Har jag förstått saken rätt?

Tack för ordet!
// Walterström


Kommentarer

Postat av: Kähäri

På riktigt. Till och börja med vill jag bara säga att jag är Everton-supporter.



Sluta hacka på Chelsea för att dom gör bra affärer, har en just nu väldigt bra fungerande grupp av spelare och en bra tränare. Hela krönikan osar avundsjuka. Jag kan lova er att anledningen till att Chelsea lyckades landa Abramovic som ägare är på grund av bra marknadsföring samt att dom presenterade en trovärdig plan över vad de ville göra och vad de villa bli. Detta till skillnad från andra lag i Premier som lyckats mindre bra med att fixa schyssta ägare (jag tänker Man U, Liverpool).



Att konkurrera på toppnivå inom fotboll idag innebär stora ekonomiska krav men jag tycker inte direkt att Chelseas trupp kan värderas högre i pengar än t.ex. Arsenal, Man U eller Liverpool.



Chelsea är just nu en fruktad lagmaskin och även om ni gillar det eller inte så är de nog i full fart att börja skapa sin "historia".

Postat av: Don Ohlson

Anledningen till att Abramovich köpte just Chelsea och ingen annan klubb är av en annan natur än du tror Kähäri. Klubbens ekonomi var på väg ner i botten igen(den förre ägaren köpte klubben för 1 pund). Alltså var det billigt att köpa den skuldtyngda klubben men potentialen fanns där med en London-klubb som har en fin arena.



Vad gäller spelarvärde måste Chelsea ligga betydligt högre. De har klasspelare på varje position medan exempelvis United lirar med O'shea, ynglingar och gamla rävar som Giggs och Scholes där värdet inte längre är vad det en gång var.



Chelsea har aldrig varit bra, alltid varit lillebror, precis som Walterström säger. Men den ekonomiska injektionen har gett dem titlar och nu med Ancelotti kommer det fortsätta. Det är bara det faktum att det hände över en natt som gör situationen så jävlig. Tycker jag iaf.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback