Lagerbäcks avhopp leder till ett leende landslag?


När jag tänker på det "nya" landslaget med Hamrén i spetsen tänker jag genast på en bild i Expressen från presskonferensen där Zlatan och Hamrén gick ut offentligt och talade om herr Ibrahimovics comeback i den blågula tröjan. Zlatan hade ett leende som sträckte sig över hela uppslaget och jag är inte helt säker på om hela käften fick plats utan kanske syntes i marginalerna på sidorna som var före och efter artikeln.
Media basunerar ut att vi har ett leende landslaget och helt plötsligt är det gudomligt roligt att representera Sverige. Vi har blivit ett mini-Brasilien, bolltrollande vikingar som kommunicerar med häftiga höftrörelser.

Jag gillade verkligen inte Lasse Lagerbäck, inte det minsta. Jag saknar Tommy Söderberg(vilken mysgubbe!), men inte Lagerbäck. För mig kändes Lagerbäck lite som en karikatyr av det svenska folket och nog fan skrämde det slag på oss. Sen kommer klämkäcke Hamrén och pekar rakt fram med hela armen, "Dit ska bollen grabbar!" och var så där internationell och cool att den svenska journalistkåren blev kär vid första ögonkastet.

Medias beskrivning av landslaget är det jag kommer ägna mig åt i huvudsak fram tills i januari. Det är mitt uppsatsämne, mitt levebröd. Att studera medie- och kommunikationsvetenskap har gett mig möjligheten att skaffa mig djupare kunskap om fotboll. Fotbollsprofessor vore ju förbannat coolt att kunna titulera sig som.

Min tanke så här i början av allt detta uppsatsskrivande och bokläsande är att landslaget representerar det svenska folket utåt. De står för det vi som nation är, värderingar, normer och hela köret. Men det är jävligt få som faktiskt följer landslaget för egen maskin och på egen hand kan skapa sig en uppfattning. I mångt och mycket så är det istället ett fåtal personer inom mediebranschen som berättar hur de tolkar det svenska landslaget och skriver in sina värderingar och åsikter.

Det är inte omöjligt att det kommer cirkulera en del tankar kring detta ämne fram tills att det är inlämnat, godkänt och användbart som källa för framtida studier men framförallt tar jag mer än gärna emot tankar och idéer som både kan hjälpa och skälpa mina resonemang.

// Don Ohlson


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback